Inulín je v našich končinách zatiaľ málo známa, no neskutočne zdravá  potravina. Práve preto som si na svoj prvý článok zo série „Potraviny, ktoré by nemali chýbať v mojej špajzi“ vybrala tento skvelý, snehovo-biely prášok. Náhrada cukru, tuku, vlákniny a ešte k tomu aj zdravotné benefity? To snáď ani nemôže byť u jednej potraviny možné. Neveríte? Tak čítajte ďalej a spoznajte tento zázrak prírody.

 

Niečo málo o štuktúre a trávení

Inulín patrí medzi polysacharidy, zložené z 2-60 podjednotiek (v priemere 10). Vyrába sa z čakanky procesom podobným výrobe bieleho cukru z cukrovej trstiny. Cukor a inulín sa však nedajú ani len porovnať, spoločný majú asi len výrobný proces. Výsledný produkt obsahuje približne len 6-10% cukrov reprezentovaných ako glukóza, fruktóza a sacharóza. Treba však poznamenať, že sa jedná o prírodné nerafinované cukry koreňa čakanky. Pre tých, čo sa trošku vyznajú v biochémii mi nedá poznamenať, že tieto podjednotky sú pospájané β(2—1) väzbami.

Práve vďaka týmto väzbám nie je inulín trávený ako ostatné sacharidy v tenkom čreve. Prechádza ďalej tráviacim traktom a v hrubom čreve podlieha kvaseniu, ktorého výsledkom sú krátko-reťazcové mastné kyseliny, laktát a plyny. Tie sú následne konzumované bifidujúcimi črevnými baktériami, podporujú teda ich rast. Hrubé črevo si môžeme predstaviť ako špecifický ekosystém, v ktorom žije viac než 400 rôznych druhov baktérií. Niektoré z nich majú patogénny efekt, čiže produkujú toxíny a karcinogénne látky, kým iné ako napríklad Lactobacili a Bifidobacteria sú zdraviu prospešné. Inulín je práve tou látkou, ktorá okrem iného podporuje rast spomínanej bifdobaktérie, ktorej funkcie sú napríklad: ZABRAŇOVANIE RASTU ŠKODLIVÝCH BAKTÉRIÍ, STIMULÁCIA IMUNITNÉHO SYSTÉMU, ZVYŠOVANIE VSTREBATEĽNOSTI NIEKTORÝCH IÓNOV, ČI SYNTÉZA VITAMÍNU B. Všetky tieto účinky boli skúmané na ľuďoch, u ktorých bol inulín účinný už pri dávke 5-20g/deň.

 

Probiotikum bez kalórií

Inulín je teda prebiotikum, ktoré stimuluje rast množstva prospešných baktérií v čreve. Častokrát sa v potravinárstve používaj v kombinácii s probiotikami. Pre- a probiotiká pôsobia synergicky a symbioticky, čiže v spoločnom súlade a to v takom, že prebiotiká (ako napríklad náš inulín) podporujú prežitie a rast novo pridaných ale aj v čreve sa už nachádzajúcich probiotických kmeňov. Tento symbiotický zdravotný koncept je používaný množstvom mliekarenských spoločností po celom svete, a to hlavne v Švajčiarsku, Rakúsku, Nemecku, Belgicku, Holandsku, či Veľkej Británii. Veríme, že v budúcnosti sa tento trend dostane aj k nám na Slovensko.

Z toho všetkého ďalej vyplýva, že až 90% z jeho obsahu prakticky nedokážeme stráviť. Má teda MINIMÁLNU KALORICKÚ HODNOTU, a to konkrétne 1-1,5 kcal/g! Používa sa preto aj ako NÁHRADA CUKRU, aby zredukovali kalorickú hodnotu produktov akými sú napríklad zmrzlina, mliečne výrobky, či pečivo.

 

Nie len pre diabetikov

Výskumy ďalej zistili, že NEMÁ ŽIADEN VPLYV NA HLADINU GLUKÓZY, GLUKAGÓNU A INZULÍNU v krvi, čo nie je dobrá správa len pre diabetikov, ale aj pre nás, čo si striehneme štíhlu líniu. Diabetici používajú inulín už dlhé roky a v skutočnosti ho odborníci na výživu diabetikom vyslovene odporúčajú a to v dávkách 40-100g/deň! Okrem cukru a hormónov s ním súvisiacich má vplyv aj na krvné tuky a cholesterol. ZNIŽUJE HLADINU TRIGLYCERIDOV A CHOLESTEROLU u ľudí trpiacich Jeho zvýšením.

 

Vláknina – nie len na podporu trávenia

Ďalšou dôležitou vlastnosťou je, že PÔSOBÍ AKO VLÁKNINA, čiže látka (alebo lepšie zvyšok rastlinnej stravy), ktorá nie je stráviteľná ľudskými enzýmami, čím PODPORUJE TRÁVENIE, PERISTALTIKU A VYPRÁZDŇOVANIE. Je veľmi účinný pri zápche a ťažkostiach s trávením. Zvyšuje hmotnosť stolice a jej pH. Takzvaný odborníci na výživu občas varujú, že nadmerné množstvo vlákniny v strave môže na náš organizmus pôsobiť skôr škodlivo, než prospešne. Autori najväčšej štúdie ohľadom stravovania v histórii, Čínskej štúdie však zistili, že to vôbec nie je pravda. Vláknina je pre náš život nevyhnutná, nie len že podporuje trávenie, ako som už spomínala, pôsobí však aj PREVENTÍVNE A INHIBIČNE (spomaľuje rast)  pre RÔZNE DRUHY RAKOVINY (hlavne hrubého čreva a prsníka) a iné choroby a celkovo PRIAZNIVO VPLÝVA NA NÁŠ ORGANIZMUS A JEHO FUNGOVANIE (pre bližšie info o spomínanej štúdii odporúčam siahnuť po tejto skvelej knižke: Čínska Štúdia od Colina T. Campbella a Thomasa M. Campbella).

 

Vyššia vstrebateľnosť vápnika

Ďalšie štúdie (bolo ich viac než 10) preukázali pozitívny efekt NA VSTREBÁVANIE VÁPNIKA u potkanov ale aj ľudí, čím sa ukazujú sľubné náznaky prevencie osteoporózy, ktorá už dávno nie je len problémom žien po menopauze, ale aJ dospievajúcich a športujúcich dievčat. Tvrdí sa, že vápnik naše kosti dokážu vstrebávať len do 21. roku nášho života, potom dochádza už len k jeho odbúravaniu. Je preto veľmi dôležité zabezpečiť deťom a mladým dospelým správnu výživu. Všetci dobre vieme, že mliečne výrobky obsahujú vysoké množstvo vápnika. Aká je však jeho vstrebateľnosť? Nespočetne veľa výskumníkov potvrdilo, že veľmi mizivá a že práve mliečne výrobky dokonca môžu prispievať k jeho odbúravaniu. Budeme teda naďalej veriť týmto mýtom spred niekoľkých desaťročí, ktoré očividne nefungujú?

 

A čo na to všetko hovorí naša váha?

Okrem všetkého spomínaného má inulín ešte jednu skvelú vlastnosť, ktorú mi nedá nespomenúť. Bude sa páčiť hlavne nám, čo sa chceme cítiť ľahko a zdravo, alebo tým, čo sa pokúšajú nejaké to “kilečko” zhodiť. Tou vlastnosťou je REGULÁCIA CHUTI DO JEDLA A APETÍTU. Dovoľte, aby som to v krátkosti vysvetlila. Gastrointestinálny trakt a periférne tkanivá vyplavujú po konzumácii potravy hormóny ako spätnú väzbu. Tieto hormóny sú následne zaznamenané v hypotalame, kde sa nachádza naše centrum hladu a sýtosti. Bolo preukázané, že konzumácia inulínu ovplyvňuje vyplavovanie daných hormóny a je spojená s následným nižším prímom potravy a tým aj energie.

 

Pár slov na záver

Je teda nesporné, že inulín má veľké množstvo zdravotných a nutričních benefitov, ktoré sú užitočné pri formulovaní novodobej „modernej“ stravy a zdravej výživy. Dnešní spotrebitelia (medzi nich patríme aj my) sú veľmi náročný na potraviny. Požadujú nie len kvalitu, ale aj skvelú chuť, málo tuku a obecne kalórií a zdravotné výhody. Keď sú k tomu ešte aj cenovo dostupné, niet o čom polemizovať. Očakávanie a túžby spotrebiteľov je v poslednom čase stále ťažšie a ťažšie naplniť. Inulín je nie len podľa nášho názoru potravinou budúcnosti a nemal chýbať v potravinovej skrinke nikoho, kto nechce len prežívať, ale aj žiť, žiť plnohodnotný, zdravý a hlavne radostný život čo najdlhšie.

 

A čo jeho použitie?

To sa dozviete v budúcom príspevku presne o týždeň, v stredu 8.3.2017 o 19:00 🙂

Kúpiť inulín TU!

Zdroje:

SHOAIB, Muhammad, Aamir SHEHZAD, Mukama OMAR, et al. Review: Inulin. Carbohydrate Polymers [online]. 2016, 147, 444-454 [cit. 2017-03-02]. DOI: 10.1016/j.carbpol.2016.04.020. ISSN 01448617.

BOECKNER LS, SCHNEPF MI a TUNGLAND BC. Inulin: a review of nutritional and health implications. Advances In Food And Nutrition Research [online]. 2001, 43, 1-63 [cit. 2017-03-02]. ISSN 10434526.

MEYER, D a M STASSE-WOLTHUIS. The bifidogenic effect of inulin and oligofructose and its consequences for gut health. EUROPEAN JOURNAL OF CLINICAL NUTRITION [online]. 2009, 63(11), 1277-1289 [cit. 2017-03-02]. ISSN 09543007.

CAMPBELL, T. Colin a Thomas M. CAMPBELL. Čínská studie: výživa jako základ uchování a zlepšení zdraví, tělesné kondice a duševních schopností. 2. české vyd. Hradec Králové: Svítání plus, 2010. ISBN 9788086601229.

Foto: internet